zaterdag 16 januari 2010

Zeepbeurt

'Heb jij het al gedaan?'
'Nee, nog niet. Ik eh, doe het zondag. Dan kan ik er lekker de tijd voor nemen. Jij?'
'Nee, ook nog niet. Ik wilde wel, maar toen ik eenmaal onder de douche stond, was ik boek vergeten. Stom he?'

Douchen met boek houdt de gemoederen flink bezig. Een wat nerveuzige opdracht, die een hele trits vragen met zich meebrengt. Want wat doe je bijvoorbeeld met boek? Krijgt boek dezelfde behandeling als jij? Zeep je boek in? Krijgt boek een scheerbeurt? En hoe lang duurt het eigenlijk tot boek in zijn geheel uit elkaar valt en niet meer te gebruiken is? Lastig...

Douchen met boek op juist dit moment brengt, naast wat nervositeit, een beetje vreugde met zich mee. Want stel je voor dat het lot (lees: de duim van Karin) ons pas over tig weken had laten douchen met boek. Dan had het vast en zeker al vol gezeten met spuug, tuinafval, honderd kleuren viltstift en wellicht een klein spettertje hondenpoep van die keer dat je met boek een wandeling moest maken. Can you imagine wat een rotzooi dat in je badkamer geeft?!
Of is dat juist de bedoeling van deze opdracht? Dat je met boek onder de douche moet stappen, terwijl je weet wat een ongelooflijke kolere bende het gaat worden. Want dat is waar we uiteindelijk met dit project naar toe moeten, toch? Dat we die innerlijke criticus laten varen, we ons niets meer aantrekken van wat anderen van ons vinden en dat we moeten genieten in plaats van ingewikkeld door het leven banjeren.

Ja, dat moet het zijn: douchen met een boek vol puin en chaos zuivert. Het brokkelt vast en zeker een stukje van die roestige laag af die je geest in zijn greep heeft. Douchen terwijl de spuugjes, de kleuren, de rotte bladeren en de spetters hondenpoep je om de oren vliegen, maakt je een vrijer, gelukkiger en beter mens. Vast en zeker.

Wat mij op dit moment een vrijer, gelukkiger en beter mens maakt, is de wetenschap dat mijn boek van binnen nog brandschoon is. Want een douchebak vol chaos... wie krijg er geen hartkloppingen van? Bovendien: je moet een proces als dit ook niet overdrijven. Douchen met een onbevlekt boek is een veilige eerste stap. Toch?

Boek krijgt van mij een lekkere zeepbeurt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten