dinsdag 16 februari 2010

Hoogmoed komt voor de val





En zo kwam het, dat ik op Valentijnsdag Boek uit het raam van mijn oude slaapkamer flikkerde.
De hele week wist ik al: moet ergens op klimmen en Boek laten vallen.
Maar waarvan?
Eerste keus: de Martinitoren.
We wonen tenslotte in Groningen.
Maar ik bedacht me:
die is niet zo heel lang geleden beveiligd tegen springers.
En vast ook tegen gooiers.
En de mensen op het terras eronder - die hebben vast geen helm op.
Ik zag me al zitten.
'Nee, edelachtbare, ik kon er écht niets aan doen.
Stemmen droegen me op het te doen.
De stem van Keri maakte ruzie met de stem van mijn inner critic.
En Keri won.

Ze zien me aankomen.
'Onvoorwaardelijk, edelachtbare',
zou de officier van justitie zeggen.
'Deze vrouw mag nooit meer vrij.'

Nee, slecht idee, die Martinitoren.

Maar dan?
De flat waar ik vroeger woonde?
Die is lekker twaalfhoog.
Maar dat betekent wel:
bij iemand aanbellen die de deur open moet maken.
En wat moet je dan zeggen?
Ik wil even het dak op, om een boek naar beneden te gooien.
Als ik daar nou nog veel mensen had gekend, had ik het gedaan.
Maar er wonen ook wel mensen die ik liever niet zie.
Omdat ze me nog van gezicht kennen.
En omdat ik me dan verplicht voel een praatje te maken.
En daar had ik geen zin in.
No offence, dat kun je hebben toch?

Anyway.
De bejaardenflat om de hoek viel ook af.
En vrijdag, toen had ik een afspraak.
Bleek in een hoog gebouw te zijn!
En ja hoor: je raadt het al.
Boek niet bij me.

Er zat nog maar één ding op.
Mijn ouderlijk huis.
Het is niet superhoog, maar moet dat?
De opdrachten zijn open voor interpretatie, zegt Keri.
Ik besloot dat het goed genoeg was.
En besluiten dat het goed genoeg is,
is dat niet juist heel erg Keri Smith?




2 opmerkingen:

  1. Wat ik mis is de schade, of is dat van ondergeschoven belang..?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er was eigenlijk nauwelijks schade! Hij viel heel netjes, heel braaf, met een bescheiden plofje. Nou had ik de boel schandelijk kunnen manipuleren, maar da's dan weer niet des Keri's :-)

    BeantwoordenVerwijderen