zondag 7 maart 2010

Kunst met een grote K



Tja... Karin had er al een beetje voor gewaarschuwd: doodlen op commando is als een 'spontane' actie die tot op de milliseconde gepland is.
Beetje lastig verhaal.

Maar goed. Flexibel als ik ben, doodle ik gewoon op commando. Althans, dat heb ik geprobeerd. Conclusie: Doodlen op commando lukt niet. Want zodra je weet: ik moet nu doodlen, ga je bedenken wát je zal gaan doodlen. En een bedachte doodle, is geen doodle. Het is een neppert. Namaak! Een vervalsing van het zuiverste soort!

Je hersenen draaien op volle toeren: Worden het rondjes? Vierkantjes? Slierten? Sterren? Bloemen? En welke kleuren gebruik je? Als je meerdere stiften pakt, ziet het er nog frivool uit ook! Je wilt het natuurlijk zo mooi mogelijk doen. In gedachten dwaal je af naar de tekenlessen van de middelbare school. Levert niets op. Niet goed opgelet. Dan ga je verder, het Rijksmuseum in. Daar hangt best puik werk. Zou leuk zijn als die doodles van jou een beetje dat niveau halen. Met de werken van de grootmeesters in je hoofd, pak je Boek erbij. Moet lukken. Iets a la Rembrandt.

Vanaf dan wordt het een sneu verhaal... Rembrandt is verder weg dan ooit. Je komt niet verder dan een plukje zielige bloemen, een mislukte chihuahua, een takkenbosje, wat sterren en een groepje stipjes. Hiep hiep hoera. A star is born!

Je laat Boek - inclusief sneue tekeningen - een paar dagen liggen. Even afstand nemen om deze mislukking te verwerken.

En dan, vier dagen later, word je wat recalcitrant. De vragen poppen één voor één je kunstenaarsbrein binnen.
Wat is kunst en wat is troep?
En wie bepaalt dat eigenlijk?
Hoe kan het dat een Rembrandt zoveel waard is?
Wie heeft er een geldbedrag op geplakt?
En waarom in hemelsnaam zoveel?
Waarom is míjn doodlewerk minder dan dat ploegje 'schutteraars' van Van Rijn?
Ik heb ook heel mijn ziel en zaligheid er in gelegd hoor! Net zo goed!

Baldadigheid maakt zich van je meester. Je laat je potverpielekes niet zomaar opzij zetten! Wat Rembrandt kon, kun jij ook! Wat hij was, bén jij!

En zo is het maar net. Ik durf het inmiddels schaamteloos te zeggen:
Mijn doodlewerk is ware kunst! Geschatte waarde: 23 miljoen euro.

Wie biedt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten